Evankeliumi
Joh. 8: 2–11
Joh. 8: 2–11
Varhain aamulla Jeesus tuli taas temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä. Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: ”Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?” He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: ”Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” ”Ei, herra”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: ”En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.”
Saarna Lohirannan rippikoululeirin TV-jumalanpalveluksessa 9.7.2017.
Armahtakaa!
Armahtakaa!
Kaikilla meillä täällä kappelissa on tänään mukana kivi.
Jonkun kivi on pieni ja kevyt, toisilla sen kantaminen vaatii enemmän vaivaa.
Jonkun kivi tuntuu pehmeältä ja sileältä kädessä, toisen kivi taas terävine
reunoineen raapii ohimennen ihoa.
Nämä kivet ovat olleet tiivis osa elämäämme eilisestä
lähtien. Minne olemme menneetkään, on kivi seurannut mukana. Kivet ovat olleet
mukana oppituokioissa, ruokailuissa, saunan lauteilla ja vapaa-ajalla – kävipä
joku kuulemma uimassakin. Eikä niitä yöksikään jätetty, vaan kivet nukkuivat
kanssamme. Tämän aamun valjetessa joku saattoi ehkä huokaista, että edessä on
taas uusi päivä, jolloin joutuu kantamaan kiveä mukanaan.
Jokainen sai valita oman kivensä – juuri sellaisen mikä tuli
pihassa tai metsäpolulla vastaan ja tuntui sopivalta. Silloin vielä kiveä
valitessa, te ette tienneet mitä kivillä tehtäisiin. Vasta sen jälkeen teille
selvisi, että tuo valitsemanne kivi olisi oma syntikivenne. Se kuvastaisi
rikkomuksia, pahoja sanoja, ajatuksia tai tekoja – ja niitä hyviä joita on
jätetty tekemättä. Siinä hetkessä kävi monella mielessä oman kiven koko. Näinkö
syntinen tai synnitön minä olen ollut? Jos kivi oli suuri, tuntui synnin
taakkakin suurelta. Saako tämän vielä vaihtaa? kysyi joku. Ei saanut. Valittu
mikä valittu, siinä se synti seistä törötti vieressä. Hirveä taakka, sanoi
toinen. Joku taas iloitsi omasta kivestään, tämähän mahtuu taskuun! Mikäs sitä
olisi kantaessa.
Joka tapauksessa, jokainen meistä, saisi läheisen
muistutuksen synneistään, kun kantaisi syntikiveään mukana kaikkialle.
Kivet ja synti liittyvät myös tämän päivän
evankeliumitekstiin. Tuossa tekstissä kohtaamme naisen, joka on syyllistynyt
aviorikokseen. Hän ei kanna kiveä kädessään. Kertomuksessa kivet ovat naista
syyttävillä, kun he sanovat: tuollaiseen syntiin syyllistynyt ansaitsee
kuoleman.
Miten peloissaan nainen mahtoi tuossa hetkessä olla. Miten
suunnattoman suurelta syntitaakka tuntui, ja miten mahdottomalta ajatus siitä,
että tilanteesta voisi vielä selvitä. Jos tuo tilanne olisi ollut tavallinen,
ei nainen varmaan olisikaan selvinnyt. Mutta tilanteessa läsnä oli erityinen
henkilö: Jeesus. Myös häntä lainopettajat tuossa hetkessä halusivat koetella ja
testata saisivatko he Jeesuksen ansaan, sanomaan jotain sellaista, mistä
voisivat sitten seuraavaksi syyttää häntä. Omiin rikkomuksiin kertomuksen
syyttäjät eivät tuntuneet katsovan.
Ensin Jeesus ei vastannut heille mitään, vaan kumartui ja
kirjoitti jotain sormellaan maahan. Mitä, sitä evankeliumi ei kerro. Kun he
tiukkasivat häneltä uudelleen vastausta, Jeesus nousi ylös ja sanoi: ”Se
teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” – Se teistä,
joka ei ole tehnyt syntiä. – Yhtään kättä ei noussut ilmaan. Yksikään kivi ei
lentänyt naista kohti. Sen sijaan, että syyttäjät olisivat yhä katsoneet
naista, he katsoivat omaa sydäntään. He ymmärsivät, ettei sellaista syntiä ole,
johon ei heistä jokainen olisi elämänsä aikana ehtinyt syyllistyä. Kukaan
heistä ei enää tuominnut naista. ”En tuomitse minäkään.” Jeesus sanoi. ”Mene,
äläkä enää tee syntiä.”
Myös me toimimme helposti samalla tavoin kuin kertomuksen
syyttäjät. Omien rikkomustemme sijaan on helpompaa katsoa toisten virheitä.
Oman syyllisyyden kohtaamisen sijaan on helpompi syyttää toisia. Silloin ei
oikeastaan tarvitse muistaa omia rikkomuksiaan, kun voi kiinnittää ajatukset ja
syytökset toiseen. Ja kuitenkin meistä jokaisella on aina se oma syntikivi
mukana, sillä ei kukaan ole synnitön. Ja ne rikkomukset joista toisia syytämme,
emmekö itsekin ole niihin syyllistyneet?
Naisen tarinassa rangaistus on kova: kuolleeksi
kivittäminen. Se voi tuntua meistä kaukaiselta ja muinaiselta asialta.
Tuollaista nyt ei sentään onneksi enää tapahdu! Vai tapahtuuko? Mitä voisi olla
nykyajan kivitys? Onko sitä maailmassa, jossa elät? Suomessa, sinun kulmillasi,
koulussa, kotikaupungissa? Uskallan väittää, että on. Se ei ole yhtä fyysistä
kuin kertomuksessa, jossa ihmiset seisoivat kivi kädessään valmiina
tuomitsemaan.
Nykyajan kivitys tapahtuu sanoin. Tuomitsemme toiset heidän
teoistaan, kerromme eteenpäin mitä joku teki, paheksumme ja juoruilemme, tai
nauramme toisen mokalle. Netissä se vasta kätevä onkin ihmisiä kivittää, kun
voi kommentoida nimettömästi tai nimimerkin takaa. Myös sellainen toisten
tuomitseminen on vahingoittavaa. Se voi jättää syvät jäljet, ja viedä jopa
elämän. Samalla se on myös viidennen käskyn, älä tapa, rikkomista. Se on myös
pelottavaa, sillä koskaan ei voi olla varma siitä, ettei itse aivan yllättäen
joudu sanallisen kivityksen kohteeksi. Joskus tällaisten puheiden keskelle joutuu
syyttäkin, sillä tarkistammeko aina totuuden asiasta ennen kuin kommentoimme
tai kerromme sitä eteenpäin? Emme taida tarkistaa.
Tämän päivän evankeliumiteksti oli vain pieni katkelma,
mutta jo se toi esiin sen, ettei evankeliumeissa ole täydellistä maailmaa, vaan
niistä löytyy maailma, jossa on rikkomuksia, epäonnistumisia, epäilyä,
kärsimystä ja syntiä. Mutta Jeesus tulee sen kaiken keskelle, eikä hän pelkää
meidän ihmisten rosoisia tarinoita. Hänen toinen nimensä on Immanuel, se
tarkoittaa Jumala meidän kanssamme.
Tekstin naisen tulevaisuus oli Jeesuksen käsissä. Sinun
tulevaisuutesi on Jumalan käsissä. Luotatko siihen? Jos luotat, voit katsoa
rakkaudella itseäsi. Jumala ei säikähdä, hän ei hylkää sinua, vaikka olisit
tehnyt väärin.
Sinä voit unohtaa Jumalan, sinä voit kulkea kauas hänestä.
Mutta Jumala ei unohda sinua. Sinä olet hänen silmäteräänsä, hän ei irrota
katsettaan sinusta. Ja yhtäkkiä, kun seisot siinä syytettynä, syli täynnä
kiviä, niin täynnä, ettet enää melkein jaksa kannatella niiden painoa ja odotat
muiden tuomitsevan sinut, hän seisoo siinä edessäsi kuin ystävä ja sanoo: sinä
tiedät, että olet minulle rakas. Anna minulle sinun kivinen taakkasi, minä
pidän sinusta huolen.
Kivi on oikeastaan hyvä ja konkreettinen symboli synnille.
Näitä kiviä tai syntejä ei voi kerätä itselleen loputtomasti, kun ei niitä
kuitenkaan jaksa kantaa. Eikä niitä voi antaa kaverinkaan kannettavaksi, kuka
nyt toisten syntejä tai kiviä haluaisi kantaa - paitsi Jeesus.
Siksi meistä jokainen voi tuoda syntikivensä alttarille.
Saamme jättää kaiken haavoittavan ja särkyneen tänne, sillä Jeesus on
sovittanut meidän syntimme: nämä menneet ja myös tulevat. Hän kehottaa meitä
katsomaan rakkaudella toisiamme ja toimimaan toisten hyväksi. Niin kuin
aikoinaan tuolle naiselle, sanoo hän meille: kaikki sinun syntisi ovat anteeksi
annetut. Mene, äläkä enää tee syntiä.
Jonna Peitso
nuorisotyönohjaaja
Vuosaaren seurakunta
nuorisotyönohjaaja
Vuosaaren seurakunta